24/3/15

Dictadura de Franco (Estáu Español)






     La República pierde la Guerra Civil y el xeneral Franco, como bon dictador, asume’l mandu del Estáu Español. Pésllase tou un ciclu n’acuñación de monedes; anque ya entamare durante la República, y más na guerra, ye a partir d’equí cuando ya desaparecen dafechu los metales nobles de la fabricación de monedes de cursu llegal, quedando l’oru y la plata relegaos a la fabricación de pieces meramente conmemoratives y de colleición.

     Una vez finada la guerra, les monedes acuñáes pola República dexaron de ser llegales y nun podíen ser canxeáes poles monedes del nueu réxime. L’estáu solo reconoció les pieces acuñaes enantes de 1931 por ser d’oru, plata y cobre, metales per necesitaos pa llevantar el país de la so llaceria (como exemplu, dicir que con la fundición de les monedes de cobre recuperáronse 800 tonelaes del preciadu metal pa lleutrificar les llínies ferroviaries de Madrid a Ávila y Segovia). Poro, la llei obligaba a tou ciudadanu a cambiar diches monedes poles nueves pesetes (principalmente en billetes) so pena de multa o cárcel al que nun lo fixere. Menudu cambiu, cinco pesetes de plata por un papel col mesmu valor facial, asina aparecien col pasu del tiempu dellos tesorucos escondios en cases y tenaes.

     No que se refier a l’acuñación de monedes nel periodu franquista, pue dixebrase en tres series, una de posguerra y otres dos de tipu personalista, esto ye, cola efixe’l dictador, cuan nueu rei, nes pieces.

     Desaparecen tamién toa referencia al Fiel de Balanza y los Ensayadores, asina como posibles diseñadores, y la marca de la ceca madrilana (la estrella seis puntes) torna a los diseños na segunda y tercer series. 


Primer serie: Monedes de Postguerra (1940-1946)

     A la moneda de 25 céntimos de 1937 (la del Bancu de Burgos) sumáronse-y tres nueves monedes de cinco y diez céntimos y una peseta. La so acuñación, asina como toles posteriores, ya foi esclusiva de la Fábrica Nacional de Moneda y Timbre de Madrid. El diseñu de los nuevos tipos corrió a cargo de Carlos Mingo, grabador xefe de la mesma fábrica.

Los céntimos

     Los céntimos entamaron a acuñase en 1940, pero nun circularon hasta 1943. L’aleación emplegada foi d’aluminiu (975 miésimes) con níquel.

  
Xinete d'Osca (Huesca)
   
Nel anversu vese un xinete con llanza inspiráu nos ases romanos d’Osca (Huesca). Otros quixeron ver una representación de Viriato (curiosamente l’únicu lusitanu “español”) pues hai que tener en cuenta q’un de los pilancos nos que se fincaba un réxime d’orde facista yera’l de la esaltación nacional d’una patria ensin dixebrar y d’orixe heroicu, cuasi divinu.

     Nel reversu volvemos a ver esi ideal nacional nel escudu  grabáu; de tipu seuduimperialista, tá inspiráu nel de los Reis Católicos (pas de la patria, decíen); poro, podemos ver l’aigla de San Xuán col so nimbu y que foi símbolu de la princesa d’Asturies Isabel (llueu reina de Castiella y Llión) arropiando l’escudu nacional, asina como les fleches (símbolu de Fernandu) y el xugu (d’Isabel) atropaos llueu pola Falanxe Española como propios. L’escudu central ye una semeya del de los reis, esto ye, les armes de Castiella y Llión en dos cuarteles ximielgos y en diagonal, y les armes d’Aragón y Navarra n’otros dos; pa remate final, l’escudu Granada. Verdaderamente ye un escudu que nos recuerda al de aquellos años pre-imperiales. Per enriba la tiesta l’aigla va una estola col llema UNA GRANDE LIBRE y a dambos dos llaos de la rapaz, les Columnes d’Hércules con estola y llema PLUS ULTRA.

     El cantu ye llisu con unes marques en relieve.

     El pueblu conservo-yos los nomatos de Perrina y Perrona n’alcordanza de los céntimos del llión. N’agostu de 1959 foron retiraes de la circulación.

 




 5 céntimos
 





10 céntimos


Les pesetes

     La peseta data del añu 1944 y ye de cobre (900 milésimes). L’escudu del reversu ye igual que’l de los céntimos. Nel anversu detaca un gran 1 arrodiáu por una greca entellazando les armes de los antiguos reinos de Castiella, Llión, Aragón, Navarra y Granada asina como’l xugu y les fleches. En numismática esta pieza ye conocía como la del uno. El cantu ye estriáu.









      Col mesmu formatu tamién s’acuñó una moneda de 2,50 pesetes.

 




2,50 pesetes




Segunda serie: Bustu de Franco y Reino de España (1946-1965)

     Finada la guerra, el futuru políticu del país yera enforma inciertu, pues los mesmos vencedores nun teníen un res nidio qué sistema de gobiernu instaurar. El manifiestu democratizador y autonomista del herederu a la corona española Xuan de Borbón, fexo que Franco rompiere relaciones con elli y xirare haza una dictadura personalista. Poro, Franco recuperó el nome de Reino de España pal país, pero con un Xefe del Gobiernu vitalciu que nun tenía un res que ver cola familia real, elli mesmu. Y cuan “monarca” escoyó, en 1969, al so sucesor nel tronu: baltiando a Xuan, escoyó al so fiu, Xuan Carlos de Borbón; eso sí, sedría rei cuando elli morriere.

     Surden dellos cambios con respeutu al periodu anterior: les monedes de postguerra conviértense en provisionales hasta que les nueves les suplan; aparez de nueu la plata p’acuñar delles pieces a mou de preba, y grábase la efixe’l dictador mirando a mandrecha. Obra del escultor Mariano Benlliure, la efixe tuvo que ser retocada por grabador xefe de la FNMT Manuel Marín debío al so escesivu relieve. 

      LLibrose solo la moneda de cincuenta céntimos de llevar la cara’l dictador: diseñada por Carlos Mingo, taba dedicada a la Mariña Española y la xente entamó a nomala dos reales (pol so furacu central, foi usada finalmente polos neños p’añudar los cordeles y favorecer el llanzamientu de les peonces). Esisten dos versiones de la pieza; la primera llevaba les puntes de les fleches del escudu haza baxu, cosa que, sigún cuenten, nun-yos prestó un res a los falanxistes, polo que tuvo de facese un segundu diseñu coles puntes haza riba.

     Les cinco pesetes  de 1945 fracasó debío a que yera más caro el níquel emplegáu na so fabricación que’l valor nominal de la moneda. Asina que Salió un nuevu duru en 1957.

     Y ye precismente en 1957 cuando entamen a acuñase, aparte del duru, les monedes de mayor valor: 25 y 50 pesetes. Nestes tres monedes  ya aparez un cambiu nel escudu del reversu: desaparez el seuduimperial y tórnase al del Estáu Español, esto ye, un cuartel por cada reinu: Castiella, Llión, Aragón y Navarra, xuntu cola picolina de Granada. Al escudu flanquéenlu les columnes d’Hércules cola estola PLUS ULTRA y remátalu la corona de los Reis Católicos; too ello queda arrodiao pol aigla San Xuan nimbáu y la estola UNA GRANDE LIBRE, y el xugu y les fleches, nos sos pies.














 50 céntimos (fleches pa baxo)







50 céntimos (fleches pa riba)


 



















5 pesetes (1949)







5 pesetes (1957) 

















Tercer serie (1966-1975)

     Juan de Ávalos foi’l diseñador del nuevu bustu de Franco, un vieyu de 74 años. Acuñáronse n’esta serie les úniques monedes de plata, col valor de 100 pesetes y cola efixe’l dictador, aparte d’unes nueves d’1 peseta na que solo cambia lanversu, ya que mantién lescudu seuduimperial. Tamién desaparez la de 50 céntimos mariñana, sustituyía finalmente pola efixe Franco dÁvalos.




















No hay comentarios:

Publicar un comentario