27/3/20

Un percorríu pel numberariu d'Isabel II (1/6)


     Tres la muerte de Fernandu VII en 1833, xube al tronu español la so fía María Isabel Luisa de Borbón y Borbón-Dos Sicilias col nome d’Isabel II y tan solo tres años (menos 11 díes). De magar, foi so má María Cristina de Borbón-Dos Sicilias la rexente del reinu hasta 1840, añu na que foi suplía pol xeneral Espartero, qu’a la so vez foi obligáu a abandonar el cargu en 1843, pasando esti a ser controláu por un Gobiernu provisional hasta la mayoría d’edá de la reina a los 14 años (bono, realmente tenía 13 pos el Gobiernu decidió proclamala reina en 1843, un añu antes). Esto nun –y prestó un res al so tíu Carlos María Isidro, pretendiente elli al tronu tamién, asina que dende 1833 y hasta 1840, anduvo en guerra escontra la so sobrina, fechu conocíu anguañu como Primer Guerra Carlista. Tres un reináu llongu pero enllenu de griesques coloniales, corrupción política y económica y un escasu despegue modernizador del país, Isabel foi depuesta pola Revolución de 1868, conocía col nomatu de La Gloriosa, qu’orixinó la llegada d’un Gobiernu Provisional. La reina coló pa París (Francia) y nun tornaría más; morrió ellí en 1904.

     No referente al numberariu acuñáu por esta reina, que ye lo que braeramente nos importa, va vivise una estaya realmente revolucionaria; pasarase del sistema tradicional implantáu n’esti país en tiempu de los Reis Católicos y remocicáu según les modes del momentu polos Austria, pa ufrir llueu dellos cambios col primer Borbón, Felipe V, n’entamos del sieglu XVIII hasta estos tiempos nos que’l numberariu d’Europa diba adautándose a un nuevu sistema d’orixe francés nomáu Sistema Métricu.

     Durante’l reináu d’Isabel II, el sistema monetariu español va dixebrase’n tres estayes; la primera atropa los primeros 15 años del so reináu (1833-1848) y ye heriede direuta del sistema borbónicu. La segunda estaya (1849-1865) tomará al real como unidá y entamará’l procesu de cambiu al Sistema Métricu (dafechu, sufrirá un reaxuste en 1854, con mumberariu nuevu incluyíu) el que será definitivu na tercer estaya (1865-1868) onde la unidá monetaria sedrá l’escudu. Lo peor de too ye que, según diba camudando un sistema por otru, les monedes del anterior nun diben desaniciándose, polo que’l ciudadanu veíase furrulando con tres sistemes a la vez y calculando les sos equivalencies; ¡menudu enguedeyu! A ello hai que suma-y la gran cantidá de moneda estranxera (francesa, inglesa y portuguesa principalmente) que circulaba pel país y que tamién tenía la so tabla equivalencies pal cambiu. Nun debemos escaecer tampoco el numberariu acuñáu pa Catalunya (cuartos) y l’acuñáu pa les colonies (Islles Filipines). Por suerte, too esto diba frayar cola llegada de la peseta en 1869.


Primer numberariu 1833-1848

     Períodu esti continuista al de so pá Fernandu VII, nel que detaca non más que l’aprovación definitiva de la reforma monetaria entamada en plena Guerra de la Independencia pol rei Xosé I tomando como unidá de cuenta el real de vellón pa les monedes d’oru y plata; el cobre emplegaríase pa batir maravedinos, afitando el so valor a 1 real de vellón igual a 34 maravedinos. Como detalle, la vieya moneda del real d’a 8, conocía col nomatu de Duru, ye suplía pola moneda de 20 reales poro, el real d’a 8 afítase al valor de 20 reales de vellón. 


     Hai que tener en cuenta tamién qu’acaba d’españar una guerra escontra’l so tíu Carlos por causa’l tronu, lo que provoca la entrada de tropes estranxeres nel país (ingleses, franceses y portugueses) que menudéen pel territoriu cola so propia moneda (llibres, francos y escudos) lo qu’orixinó que’l Gobiernu afitare unos cambios pa estes divises en moneda nacional; nun foi custión vana: si –y sumamos el períodu de la Guerra d’Independencia y la entrada de les tropes franceses en 1823 pa restituir l’absolutismu na persona de Fernandu VII, sumao too ello a la perda de les colonies americanes y la so plata, ello fexo que pel estáu español la mitá del numberariu circulante fuere estranxeru.

     La qu’anguañu denominamos Primer Guerra Carlista, fexo que se toviere qu’acuñar moneda de mou urxente pa poder pagar la soldada de les tropes mercenaries isabelines, d’ello ocupose la ceca de Barcelona, batiendo unes pieces de plata col pesu y llei de la de 4 reales, pero a la que nomaron peseta, pues asina yeren conocíos los 4 reales en Catalunya (con esti nome tamién acuñó nel so momentu y tamién n’esta ceca’l rei Xosé I Bonaparte). A estos mercenarios se-yos reconoció lluéu col perconocíu nomatu de peseteros.

1 Peseta d’Isabel II (1836)

     Aparte Barcelona, na España isabelina furrulaben les ceques de Jubia/Xubia (A Coruña), Madrid, Pamplona, Segovia y Sevilla, y la de Manila nes Islles Filipines.

     A partir d’equí voi dexar un mensax claru: en toles páxines web, asina como llibros especializaos na tema, aseguren que tolos bustos aparecios nes dixebres pieces y tipos correspuenden a la reina Isabel II y que van camudando según va creciendo la neña. Yo, que vos voi decir, en 1835 Isabel tenía 5 años… a min nun me parez que dellos bustos nes monedes seyan d’una neña, pero n’otros sí… Siempre creyí que los primeros bustos nes monedes yeren de la so má Mª Cristina como rexente, pero va ser que non. Poro, la clasificación voi facela como manden los cánones, la de les monedes ye Isabel II.


     Primer serie: la preconstitucional (1833-1836)

     La reina vilda Mª Cristina asumió la rexencia del reinu mientres la so fia nun algamare la mayoría d’edá. Pa fincar a Isabel bien nel tronu y corta-y el pasu al so cuñáu Carlos, acombayó col seutor lliberal pero calteniendo y dirixendo la xefatura del estáu al estilu del so defuntu Fernandu VII. Poro, les monedes que s’acuñen n’esta estaya sedrán una semeya del numberariu fernandín.


El cobre: Los maravedinos

     Nacíu d’oru de la man del rei de Castiella Alfonsu VIII allá pel añu 1173, el maravedí va morrer como puxarra cobre n’estos tiempos cola reforma monetaria de 1848 (magar que realmente diba dexase d’acuñar nel añu 1858, porque dicha reforma quixo ser revolucionaria, pero como que nun cuayó). Eso sí, emplegáu foi emplegáu pol pueblu hasta’l nacimientu de la nueva moneda, la peseta, en 1869.

     L’aspeutu xeneral del tipu la moneda ye’l mesmu que se diseñare en tiempos del rei Carlos III y emplegáu polos sos sucesores, camudando eso sí, el bustu y títulu del monarca de turnu. Ensin embargu, los maravedinos d’Isabel diben trayer la novedá de que toles sos lleendes van dir escrites en castellán en perxuiciu del llatín, incluyíu’l l’ordinal, que vién con númberu arábigu. Les ceques encargaes de diches acuñaciones diben ser les de Xubia, Madrid y Segovia. Los grabadores de diches monedes fueron Mariano González de Sepúlveda y Remigio Vega.

     Nel anversu aparez el bustu de la reina y la lleenda ISABEL 2ª POR LA GRACIA DE DIOS col añu d’acuñación. Nel reversu aparecen les armes del escudu hispánicu, esto ye, solo los emblemes de Castiella y Llión, con escusón central de la Casa de Borbón del que salen cuatro filigranes a semeyanza de cruz (dafechu, se-y conoz col nome de Cruz de Don Pelayu); la lleenda esterna, REYNA DE LAS ESPAÑAS Y DE LAS INDIAS col valor facial de la pieza (4 u 8 maravedinos) y la marca de la ceca (Xubia, Madrid o Segovia). El cantu ye estriáu.







4 maravedinos. Madrid y Segovia







8 maravedinos. Xubia, Madrid y Segovia


     Les marques de les ceques n’estos maravedinos son un pocu particulares; a Segovia identificámosla pol so famosu acueductu, a Jubia pola inicial del so nome y a Madrid poles iniciales D.G. No referente a estes iniciales madrilanes esisten un par de teoríes nel mundín numismáticu; per un llau, la teoría xeneralizada ye que son propies del Departamentu de Grabáu, pero ente dellos estudiosos garra con más puxu que les sigles puedan pertenecer al ensayador de la ceca de Madrid José Duro Garcés. Seya d’ún o del otru, no que nun hai dubia ye de qu’identifiquen a la ceca Madrid.



La plata: El real

      El real de vellón pasa a ser la unidá de cuenta del sistema monetariu español en llugar del maravedí col cambiu afitáu a 1 real de vellón igual a 34 maravedinos. D’aquel real d’a 8, dueñu y señor de los mercaos internacionales, queden namás que l’alcordanza y dos nomatos: Pesu pa los americanos y Duru pa los españoles. La perda de les colonies americanes foi un grave revés pa la llegada de plata a les ceques peninsulares, non en baldre, y como ya diximos, la mayor cantidá de moneda de plata que circulaba pel reinu español yera estranxero, principalmente francés, lo que yera un braeru enguedeyu pa la facienda hispana, ya que les fluctuaciones del dineru en dichos países incidía direutamente nos mercaos nacionales. 

     No referente al diseñu atopamos un anversu col bustu de la reina y la lleenda ISABEL 2ª POR LA GRACIA DE DIOS y l’añu d’acuñación. Nel reversu, la lleenda REYNA DE ESPAÑA Y DE LAS INDIAS, llindiando el típicu escudu de la monarquía hispánica, incluyía esta vez la identificación del reinu de Granada, coronáu y col collar identificativu del Toisón d’oru. A dambos dos llaos del escudu aparez el valor de la pieza. Llindiando al vellocín del collar apaercen la marca de la ceca y la de los ensayadores. Al igual que los maravedinos, los grabadores de les monedes foron Mariano González de Sepúlveda y Remigio Vega. 

     Barcelona, Madrid y Sevilla foron les ceques aú batieron la plata; les sos respeutives marques yeren les iniciales de la ciudá.





     La primer moneda acuñada a títulu d’Isabel II foi la de 20 reales. Esta moneda yera la suplente del ya desaniciáu pero recordáu real d’a 8 o duru, iconu imperial y divisa internacional d’aú nació’l dólar USA. Foi acuñada solo en Madrid ente 1834 y 1836 y caltién les mesmes identificaciones nes cares col valor 20 RS. Nel cantu lleva la lleenda DIOS EL REY DE LOS REYES.

 
     Los 4 reales tamién foron acuñaos nos mesmos años, de 1834 a 1836, pero nes ceques de Barcelona, Madrid y Sevilla, poro, caltién les mesmes identificaciones nes cares a esceición del valor 4 RS, la marca la ceca y los ensayadores. El cantu, n’esti casu, ye estriáu.


  Les monedes de 2 reales caltienen los tipos de les anteriores, camudando les marques de les ceques (foron acuñaos nel añu 1836 en Madrid y Sevilla) y el valor 2 RS.




L’oru pasa a nomase real tamién

     Nos vieyos tiempos del Imperiu la moneda d’oru hispana yera conocía col nome d’escudu. La marcha haza una xuntanza metrolóxica con Francia y el so sistema métricu, asina como la necesidá d’afitar la unidá de cuenta española nel real, fexo que desapareciere esta nomenclatura imperial y qu’a partir d’agora les monedes áurees tamién se conozan como reales. El cambiu quedó afitáu a 1 escudu igual a 40 reales de vellón, dalgo, que por ciertu, afitare ya Xosé I a entamos del sieglu XIX.


     Ante la dificultá d’atropar oru que teníen les ceques, l’únicu valor que s’acuñará n’esti períodu sedrá’l d’80 reales, dexando pa prau los valores superiores de 320 y 160 reales. Poro, sedrá l’antígua moneda de dos escudos, conocía col nomatu de Doblón, la que se bata nes ceques de Madrid (1834-35-36) Sevilla (1835-36) y Barcelona (1836) cola conocida lleenda nel anversu d’ISABEL 2ª POR LA GRACIA DE DIOS.





     No que se refier al reversu, recupérase l’escudu de Carlos III con ún central propiu de la monarquía hispánica y escusón de la Casa Borbón y allendáu polos escudos d’Aragon, Reinu de les 2 Sicilies, Austria, Borgoña Moderna y Borgoña antígua, Parma Farnesio, Toscana medicci, Brabante, Tirol y Flandes; coronáu y col collar del Toisón d’oru. Inclúi nel mediu campu el valor facial de la pieza; la marca de la ceca y la de los ensayadores, asina como la lleenda REYNA DE ESPAÑA Y DE LAS INDIAS arrodien el diseñu.

      Les marques de la ceca, al igual que na plata, van venir identificaes poles iniciales de la ciudá: Barcelona B, Madrid M y Sevilla S.





     Segunda serie: … Y la Constitución (1836-1848)

     La constante degradación de la política española fexo que n’agostu de 1836 los sarxentos de la Guardia Real del Palaciu de la Granxa n’Aranxuez s’amotinaren y obligaren a la reina rexente Mª Cristina a poner en vigor la Constitución de 1812 y convocar Cortes Estraordinaries. Estos fechos xeneraron una orde y un decretu llei qu’obligaron a facer dellos cambios no que se refier al diseñu de los tipos de les monedes: aparez una alusión a la Constitución y desaparez la referencia a les antígües colonies.

Nueva tirada de maravedinos

     El primer cambiu atopámoslu nes lleendes; nel anversu aparez l’añadíu constitucional: ISABEL 2ª POR LA GRADIA DE DIOS Y LA CONSTITUCIÓN y nel reversu, desaparez la referencia a les colonies americanes: REYNA DE LAS ESPAÑAS. Otru cambiu refierse a l’asitiamientu del valor facial de la pieza, que pasa del reversu al anversu. Otra novedá ye que s’acuña la serie completa de valores: 1, 2, 4 y 8 maravedinos nes ceques de Barcelona, Jubia, Madrid y Segovia. En Pamplona acuñaranse tamién en 1837 unes pieces d’8 maravedinos que valen de despedida d’esta ceca del reinu de Navarra (dafechu, la reina Isabel ya nun se titula equí Reina de Navarra, daqué que si fixeron tolos sos antepasaos, incluyíu so pá).

     Hasta l’añu 1842 nun llegaron los punzones y les matrices pa les pieces d’un maravedí, poro, vemos equí un cambiu nel bustu: una perxoven reina que’n 1842 tién 12 años. Nel restu pieces, como na primer tirada, vemos un bustu qu’asemeya más una muyer (y en 1835 la reina tenía 5 años…).





 1 maravedí. Barcelona, Madrid, Segovia y Xubia






2 maravedinos. Barcelona, Madrid, Segovia y Xubia






4 maravedinos. Barcelona, Madrid, Segovia y Xubia 






 8 maravedinos. Barcelona, Madrid, Segovia y Xubia 




     Los maravedinos de pamplona dixebren un pocuñín de los sos hermanos: tan fechos de bronce fundíu, polo que’l so pesu varía en cada pieza. Acúñense solo en 1837 pola necesidá de numberariu n’esi momentu. Sedría la última moneda acuñada por un xefe del estáu español n’esta histórica ceca del Reinu de Navarra.




      Y una curiosidá: un fallu de grabao nun maravedí de Segovia; en vez de trayer REYNA aparez RYENA.





     Les marque de les ceques, como na tirada preconstitucional, van venir identificaes poles iniciales de les mesmes, esceutu Segovia que trai’l so ya perconocíu acueductu y Madrid coles sigles del Departamentu de Grabáu.




Los reales constitucionales con variantes

     Tres el ya conocíu alzamientu de los sarxentos y la xura de la Constitución pola reina rexente, les monedes de real ufrieron los cambios pertinentes; aparez nel anversu la lleenda ISABEL 2ª POR LA GRACIA DE DIOS Y LA CONSTITUCION xunto col añu acuñación. Nel reversu lleemos REYNA DE LAS ESPAÑAS, ensin les Indies y caltiense l’escudu igual col valor facial y coles marques de la ceca y los ensayadores. D’esti tipu acuñaranse monedes colos valores de 4 y 20 reales.



      La moneda de 4 reales foi acuñada solo na ceca Barcelona nos años 1837 y 1838. El cantu ye estriáu.






     La de 20 reales equí presentada acuñose nes ceques de Madrid y Sevilla en tres tandes: acuñose en Madrid ente 1837 y 1840, en Sevilla solo en 1842 y de nuevu en Madrid ente 1848 y 1849. Nel cantu lleemos LEY PATRIA REY.



     Una primer variante d’esti tipu ye una pequeña modificación nel títulu del anversu: la referencia a la Carta Magna reduzse hasta …Y LA CONST., permitiendo ganar tarrén pa facer un llistel y una grafila más grueses. El restu del diseñu caltiense tal cual. Acuñáronse valores d’1, 2, 4 y 10 reales.



     Les pieces d’1 real acuñáronse tamién en dos tandes y dos ceques. Na de Madrid les acuñaciones van de 1838 a 1841, faciendo un parón en 1840. Na de Sevilla acúñase en 1840 y lluéu ente 1851 y 1852. El cantu ye estriáu.



      Les de 2 reales tamién van espaciaes; en Madrid acúñense ente 1837 y 1842 col mesmu parón de 1840. En Sevilla van de 1839 a 1840 y lluéu de 1850 a 1851. El cantu ye estriáu.



    Los 4 reales acúñense de mou ininterrumpí unes ceques de Barcelona (de 1839 a 1847), Madrid (de 1837 a 1842) y Sevilla (de 1837 a 1845). Llama l’atención el bustu acuñáu en Barcelona, tien un daqué más xuvenil. El cantu ye estriáu.



      Les pieces de 10 reales foron acuñaos en Madrid de 1840 a 1842 y Sevilla de 1841 a 1843. Decatase del cambiu de bustu en Madrid (1843-44). Nel cantu lleemos LEY PATRIA REY.




     Esiste tamién una segunda variante que realmente ye un llixeru cambiu de tipu, ya que camúdase’l bustu de la reina por ún d’aspeutu más xoven que ya vieremos nes monedes d’1 maravedí y que curiosamente va acuñase nos años nos que nun lo foron les de la variante anterior. No que se refier al restu del diseñu, caltién lo de l’anterior, anversu ISABEL 2ª POR LA GRACIA DE DIOS Y LA CONST.  y nel reversu REYNA DE LAS ESPAÑAS allendando l’escudu hispánicu cola marca la ceca y la de los ensayadores.



     La d’1 real foi acuñada en Madrid de 1844 a 1849, con paréntesis en 1846 y en Sevilla nos años 1845 y 1850. El cantu ye estriáu.
 




     Los 2 reales tamién son de Madrid y coles mesmes feches, de 1844 a 1849, con paréntesis en 1846 y en Sevilla solo en 1845. El cantu ye estriáu. 




     Los 4 reales foron acuñaos en Madrid en dos tandes, de 1844 a 1845 y de 1848 a 1849. El cantu ye estriáu.





     Los diez reales foron acuñaos en Madrid ente los años 1843 y 1844. Nel cantu lleemos LEY PATRIA REY.




     Como nes de plata preconstitucionales, les marques de la ceca son les iniciales de so, siendo Barcelona, Madrid y Sevilla les ceques aú batieron plata.


Los 80 reales d’oru


     Hai una primer versión que camuda les lleendes tanto nel anversu: ISABEL 2ª POR LA GRACIA DE DIOS Y LA CONSTITUCIÓN col añu d’acuñación alredor del bustu real, como nel reversu: REYNA DE LAS ESPAÑAS alredor del ya conocíu escudu de Carlos III. Foron acuñaos na ceca Barcelona, nos años 1837 y 38. Aparecen tamién les iniciales de los ensayadores sol escudu, asina como’l valor facial de la pieza, 80 RS. El cantu ye estriáu.


     Una segunda tirada reduz la lleenda nel anversu a ISABEL 2ª POR LA GRACIA DE DIOS Y LA CONST. fecha nes ceques de Barcelona (de 1838 a 1848), Madrid (de 1837 a 1840) y Sevilla (de 1837 a 1848). La marca de los ensayadores camuda según la ceca y l’añu d’acuñación. 




     Y de nuevu un bustu más infantil nes acuñaciones madrilanes de 1843 a 1849, los famosos punzones y matrices de 1842.





  
     Les ceques van identificase equí tamién coles iniciales de la ciudá.


     Pa nun facer bien llarga esta entrada, voi dixebrala en capítulos entellazaos que van asina:

Fontes:  

     Wikipedia. Isabel II (castellán)   

     ANTECEDENTES DEL SISTEMA MONETARIO DE LA PESETA. Dr. D. Javier de Santiago Fernández. Catedráticu d’Epigrafía y Numismática. Universidá Complutense de Madrid. (Castellán)

     Isabel II y sus marcas de ceca. www. Numismáticodigital.com (Castellán)

     Blog sobre Isabel II de Javier Martínez (Castellán)

     COMPETENCIA ENTRE MONEDAS:EJEMPLOS DEL SIGLO XIX – Joaquín Pérez Cano (Castellán)


No hay comentarios:

Publicar un comentario