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18/1/18

Agnus Dei



     Tornao del llatín, Corderu de Dios. Según la tradición cristiana, esti ye’l nomatu col que San Xuan Bautista identificaba a Xesús tres el so bautismu. Y asina lo reflexa la ilesia católica cuando na so lliturxa fala del “…Corderu de Dios que quites los pecaos del mundu…”. La so representación gráfica ye un corderu con nimbu (aru divinu na tiesta) y que garra un estandarte en forma de cruz cola pata drecha. Otres vegaes aparez con una fería sangrante nel pechu asemeyando la de Cristo na cruz, ya inclusu pue aparecer el Cáliz recoyendo la sangre. Polo xeneral, tou corderín qu’apareza nun cuadru de tipu relixosu, va identificase como l’Agnus Dei.

     Na numismática nun diba ser menos, y el corderu va tener el so protagonismu. La representación del Agnus Dei nes monedes ye estensible a tolos países y reinos europeos de base cristiana (por muncho qu’anguañu la xente creya que la identificación nacional d’un país frente a los sos enemigos ye un trapu collores, antanu, la única enseña identificativa de los exércitos cristianos yera una cruz y puntu).

     La primer representación del Agnus Dei nes monedes foi n’una llimitadísima tirada del rei Æthelred II d’Inglaterra (968-1016) allá pel añu 1009, según lo espubliza M. Ibáñez na revista El Eco Filatélico y Numismático (N. 1187; px. 44-45). Esti rei tuvo serios problemes colos vikingos escandinavos y pela fecha de l’acuñación de la moneda andaba a la griesca colos daneses, a los cualos tuvo que paga-yos un fuerte tributu pa que lu dexaren tranquilu. Si queremos saber daqué más sobre les monedes acuñaes por esti rei, Kate Willes espubliza na web History Today un trabayín curtiu pero completu. Na moneda vese, nel anversu, al Agnus Dei cola Biblia y la Cruz. Nel reversu vese una palomba como representación del Espíritu Santu.

Agnus Dei d'Æthelred II

     El rei danés Sweyn II (1019-1076) tamién emitió una moneda bien asemeyada a la del inglés (de xuru que semeya de los tributos pagaos nel pasáu). Nun yera un res raro que los símbolos relixosos suplantaren los rexos nes monedes, polo menos n’una de les dos cares, poder relixosu y poder políticu diben bien amestaos o agarradinos de la man durante tola Edá Media y yera un mou d’indicar a los súbditos d’un reinu que’l so monarca taba sofitáu pola Ilesia, daqué perimportante n’aquella estaya.

Agnus dei del rei Sweyn II

     Los sieglos XII y XIII foron bayurosos pa esti tipu de moneda, quicias pola gran cantidá de campañes militares escontra los “infieles” tanto per Palestina como pela Península Ibérica. Seya polo que fuere, aparecen pieces con corderos en Bohemia, Nápoles, Sicilia, Namour, Saint Guilles, Trípoli, Alsacia, Hungría, Silesia, Thienen y Meissen. La presente semeya ye d’una acuñación de Raimundo II, conde de Trípoli (1115-1152); la so estemada relixosidá nel tipu débese a qu’estes monedes acuñáronse cola fin de sofitar les Cruzaes en tierres de Palestina.


Agnus Dei del conde Raimundo II


     Esta otra foi acuñada pol rei húngaru Bela IV (1206-1270), casualmente nun periodu bélicu escontra los mongoles, del cual salió mal paráu, aunque depués –y tocó reconstruyir el so país tres la marcha los invasores, pasando a la hestoria como´l “segundu fundador de la nación”.


Agnus Dei de Bela IV


     El cumal d’esta iconografía hai que buscalu en Francia coles precioses Agnelsd’or o Moutons d’or (corderos d’oru). Foi’l rei Louis IX, San Lluís (1214-1270) el que fincó les bases pa emitir esti tipu de monedes dientro de la so reforma monetaria, aunque realmente el primer Agnel d’or acuñáu del que se tién noticies data del añu 1311 a cargu del rei Philippe IV (1268-1314).


Agnel d’or de Philippe IV

     Los caberos Moutons d’or acuñaos daten ya del sieglu XV y foron emitios pol rei Charles VII (1403-1461). La so calidá y guapura fixeron qu’estes monedes circularen per toa Centroeuropa y l’asemeyaran territorios de los Países Baxos, Alemaña o Dinamarca. El tipu la moneda nun camuda en toa esta centuria llonga d’esistencia: nel anversu, el corderu colos sos sacros atributos y allendáu pola lleenda llatina AGN(US) D(E)I QVI TOLL(IS)' PECA(TA) MV(N)DI MISERERE NOB(IS) (Corderu de Dios que quites el pecáu del mundo ten piedá de nos). Nel reversu una cruz con flores de lis va allendada pola lleenda XP’C° VINCIT° XP’C° REGNAT° XP’C° INPERAT (Cristu vence, Cristu reina, Cristu ordena). Pa saber quién foi’l rei que l’acuñó, hai que mirar so les pates del corderu, aú aparez l’abreviatura del monarca seguía del títulu REX.


Mouton d’or de Jean II

     Na Península Ibérica, del primer rei qu’hai constancia de qu’acuñare moneda col corderu ye Xuan I de Castiella (1358-1390). A diferencia del francés, l’Agnus Dei castellán yera una blanca de vellón perprobe en plata acuñada espresamente pa los pagos interinos del reinu, ya que’l rei –y debía perres a mamplen a Xuan de Gante, duque de Lancaster (unes 465.000 dobles) como compensación pa qu’esti s’escaeciere de pretender al tronu del reinu de Castiella (el de Lancaster taba casáu cola fía de Pedro I de Castiella, rei derrocáu y muertu pol pá de Xuan I, Enrique II de la casa Trastámara). Pa facer frente a esti pagu, hebo de retirar tol oru circulante y suplilu cola blanca, lo que nun –yos prestó un res a los sos súbditos. Aparte, la fía del supuestu pretendiente, Catalina de Lancaster, debía casase con Enrique, fíu de Xuan I y herederu al tronu castellán. D’esti alcuerdu sal un fechu trescendental pa la historia d’Asturies: Lancaster introdució equí el títulu de príncipe pal herederu de la corona castellana a imaxe de la inglesa, ellos teníen al príncipe de Gales y nos tendríemos al príncipe d’Asturies (el Principáu, coles sos rentes, pasaba a ser patrimoniu esclusivu del herederu) poro, el primer príncipe d’Asturies sedría Enrique de Trastámara, futuru Enrique III.

     Les blanques de vellón que s’acuñaren hasta la fecha polos anteriores reis de Castiella, teníen un valor afitáu a 10 dineros, o lo que ye lo mesmo, valien un maravedí. Los Agnus Dei de Xuan I salieron col mesmu valor, pero como la cantidá de plata emplegada na aleación yera inferior en cantidá, nun –y quedó otra al rei que rebaxar el valor nun 40 %, poro, nes Cortes convocaes en Briviesca n’avientu de 1387, hebo que rebaxalu a 6 dineros, o seya, 1/6 de maravedí (por ciertu que foi n’estes Cortes aú nomaron al primer príncipe d’Asturies). 


Blanca de Xuan I. Ceca de Burgos

     Anque nun apareza’l nome’l rei, sí aparez la so inicial coronada o monograma (Y de Yoanes, Xuan) nuna de les cares allendáu pola ya conocida lleenda ANGVS DEI QVI TOL(L)IS; la otra cara, por supuestu, ye pal corderín colos sacros atributos y la otra parte la lleenda PECATA MVNDI MISE(RERE NOBIS). Foi una moneda de la que se batieron munches y en delles ceques castellanes: Burgos, Córdoba, Coruña, Lleón, Segovia, Sevilla, Soria, Toru, Toledo y Zamora. Les marques de diches ceques van grabaes na moneda, normalmente al llau del monograma real.

     Con Enrique III de Castiella (1379-1406), la moneda ya diba bien desfasada, mentanto que pa la facienda real seguía valiendo 1/6 de maravedí, a la hora mercar con ellos el valor cayía a 1/3. Cola xente gafo, nun hebo otru remediu que depreciala hasta’l valor d’un cornáu de moneda vieya, según una Disposición del 22 de xineru de 1391. Esi mesmu añu les Cortes aprobaben llabrar nueva moneda según la moneda vieya; la depreciación de la blanca traxo l’apreciación de la moneda d’oru y plata.

     Xuan II de Castiella (1405-1454) sedría l’últimu rei n’emplegar esti tipu de moneda, de la cual nun acuñó por muncho que se llea per dayures.

     Una vez finada la Edá Media (y les guerres ente cristianos y otres relixones, pa pasar a lluchar ente ellos mesmos) l’Agnus Dei práuticamente desaparez como sínbolu identificativu nes monedes, salvo dalguna curiosidá contemporánea:


1 céntimu d’Andorra (2002)

Fontes: Blognumismatico.com (Ruiz Calleja, Adolfo). ElAgnus Dei en las monedas
              (en castellán) onde aparez la referencia: M. Ibáñez na revista El Eco Filatélico y
              Numismático (N. 1187; px. 44-45)
              Maravedís.net. Blanca del Agnus Dei de Juan I (en castellán)
              Kate Willes. History Today. The Coins of Æthelred the Unready (n’inglés)
              Cgb.fr numismàtica Paris (en castellán y francés)
              Wikipedia:
                  Rei Æthelred II (en castellán)
                  Rei Sweyn II (n’inglés)
                  Raimundo II de Trípoli (en castellán)
                  Rei Bela IV (en castellán)
                  Agnels d’or (en francés)
                  Rei Louis IX (en francés)
                  Rei Philippe IV
                  Rei Charles VII
                  Rei Xuan I de Castiella (en castellán)

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